Heriotza gai Euskadi Irratiko Faktorian (2020-10-12)
Gonbidatua: Naroa Martinez. Irakaslea eta psikopedagogoa, heriotzaren pedagogian aditua da eta Heriotza Haurrekin egitasmoaren sortzailea.
Haurrekin heriotzaz hitz egitearen garrantzia azaldu du, adin bakoitzaren berezitasunak zainduta. Hezkuntzan heriotzaren pedagogia txertatu beharra azpimarratu du.
—-
Informazio gehigarria:
Heriotza Haurrekin (eu, es): Haurrekin heriotzaz hitz egiteko informazioa eta baliabide ugari aurkituko dituzu. Plataforma ezberdinetan zabaltzen ditu Naroa Martinezek argitaratutakoak:
Mar Cortina (es): Heriotzaren pedagogian aditua, hainbat baliabide eskaintzen ditu bere webgunean.
- Didáctica de la muerte Heriotzaren pedagogiari buruzko online ikastaroa. Beste formazio eta ikastaro batzuk ere bertan aurkituko dituzu.
El tratamiento de la muerte en el álbum infantil / Txabi Arnal (es). Tesia. Euskal Herriko Unibertsitatea, 2011.
Pedagogía de la muerte (es): Egile askoren artean heriotzaren inguruko pedagogiari buruz sortutako baliabide eta informazio webgunea. Kontsultatu beharreko gune bat da, eskaintzen duen guztiagatik. “Banco de recursos” deituriko atalean adinaren arabera antolatutako baliabide ugari eskaintzen ditu, komentatuta:
- Banco de recursos (HH, LH, DBH, batxillergo eta unibertsitaterako). Gelan lantzeko proposamenak, literatura eta zinema erreferentziak, heriotza gertatu denean egiteko agurrak, …
—–
Heriotzaren didaktika edo pedagogia, eskolan heriotza bat gertatu aurretik egiteko plangintza da, curriculumean txertatzea komeni dena. Behin heriotza gertatu denean ez da heriotzaren pedagogia egiteko momentua; eskolak dolu prozesuan egoki esku-hartu ahal izateko momentua da:
Dolu prozesuetan hezkuntza jarduerak egiteko orientabideak (eu) / Bidegin elkartea. 2016.
Orientaciones para una actuación educativa en procesos de duelo (es) / Bidegin elkartea. 2016
Le Deuil à l’école, Support didactique pour enseignants (fr) / Sonia Moulin-Barman. Association Vivre Son Deuil Suisse, 2005.
Beste irrati-tarteak hemen:
Heriotzaz hitz egitea:
1 – Heriotzari buruz hitz egitearen garrantziaz
2 – Death Cafeak
3 – Dando Vida a la Muerte jaialdia
4 – Entzute aktiboa
Heriotzaz haurrekin hitz egitea:
5 – Esperientzia
6 – Heriotzaren pedagogia
7 – Heriotza ikastetxean lantzeko proposamen didaktikoa. HilHerri Bizi
Heriotzaz osasungintzan hitz egitea:
8 – Gaixo eta familiekin komunikazioa
9 – Osasun langileen formazio eta aholkularitza beharrak
10 – Heriotza eta kultur sorkuntzak. Pailazoak
Heriotzaren inguruko eskubideak. Zaintza aringarriak:
11 – “Hil nahi dut”
12 – Zaintza aringarriak jasotzeko eskubidea
13 – Zaintza aringarrien egoeraz
14 – Aurretiazko Borondateen Dokumentua
15 – Haurrentzako zaintza aringarriak
16 – Gabonak eta dolua.
17 – Heriotza eta kultur sorkuntzak. Zinema
Heriotzaren inguruko eskubideak. Eutanasia eta borondatezko heriotza:
18 – Bioetika
19 – Eutanasia
20 – Borondatezko heriotza
21 – Eutanasia jasotzeko eskubidea Ipar Euskal Herrian. Frantzia eta Belgika
22 – Eutanasia jasotzeko eskubidea. Espainiako legea
Hilurren egon direnen aldamenean. Esperientzia onak:
23 – “Ederra izan da”
24 – “Opari bat izan zen”
25 – “Berak nahi zuen jaia antolatu genuen”
26 – “Denok inguruan geundela hil zen”
27 – “Ez nau izutzen negu hurbilak”
Heriotza prozesua:
28 – Hurbil dela adierazten duten seinaleak
29 – Hilurrentasunaren seinaleak
30 – Hilurreneko sedazioa
31 – Galderak erantzunez
32 – Kultur sorkuntzak. Musikoterapia heriotza prozesuan
Heriotzan lagun egiteko formazioa:
33 – Vivir un Buen Morir
34 – Vinyana
35 – Heriotzaren inguruko formazioa osasun langileentzat
36 – Heriotza eta kultur sorkuntzak. Musika eta klowna
Hil ondoren:
37 – Organoen dohaintza
38 – Organoen dohaintza. Esperientzia
39 – Gorpuaren zaintza
40 – Kultur sorkuntzak eta heriotza. Bertsoa
41 – Praktikak. Aurretiazko borondateen dokumentua egitea
Grabazio guztiak entzuteko (informazio gehigarri gabe):